Fairtradeweek van 27 oktober tot en met 4 november

Loon op Zand is Global Goals gemeente, een gemeente die de Duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties nastreeft.

De gemeenteraad heeft destijds besloten dat daarbij de nadruk komt te liggen op doelen die streven naar duurzaamheid en eerlijke handel (fairtrade). Het zijn doelen waar inwoners, ondernemingen en organisaties zelf aan bij kunnen dragen. Wereldgemeente Loon op Zand geeft vorm en inhoud aan de uitvoering hiervan.

Fairtrade: handel drijven met respect voor mens en milieu

Als een eerlijke prijs voor producten wordt betaald, dat wil zeggen een goed loon en veilige werkomstandigheden voor boeren en arbeiders, dan is er sprake van fairtrade. Boeren en arbeiders verdienen dan voldoende om te kunnen leven van de opbrengst van hun werk en hun producten en er is geen sprake van uitbuiting. Dit geldt niet alleen voor internationale handel, ook voor producten uit eigen land moet een eerlijke prijs worden betaald. Als je rechtstreeks bij een boer koopt bijv. weet je dat je geld direct ten goede komt aan degene die de producten heeft verbouwd of de dieren heeft verzorgd.

Doe mee met de fairtrade week en koop ‘eerlijke’ producten!

De Wereldwinkel is sinds jaar en dag dé plek waar je eerlijke producten kunt kopen. Gelukkig zijn er de laatste jaren ook steeds meer fairtrade producten te koop in supermarkten. Én: de belangstelling ervoor is groeiende.

Denk er in de week van 27 oktober tot 4 november extra aan en koop eerlijke koffie en chocola of geef fairtrade producten cadeau! Koop groente, vlees, zuivel rechtstreeks bij de boer. Kijk op de Weblinkspagina waar je daarvoor terecht kunt. Hoe groot of klein je het ook aanpakt, door te kiezen voor eerlijke producten help je boeren en arbeiders bij hun strijd voor een beter inkomen.

Fairtradeweek van 27 oktober tot en met 4 november

Fairtrade: handel drijven met respect voor mens en milieu

Doe mee met de fairtrade week en koop ‘eerlijke’ producten!